Archival Gaze
“Archival Gaze” section, Exhibition view: Retrieving and Revitalizing: From Yurakucho to Yangon. Courtesy of the From Yurakucho to Yangon Study Group. Photo: Hana Yamamoto.
This part of the exhibition focuses on the representation of spirituality in Indonesia and Myanmar in the Asahi Shinbun Photo Archive, The Yomiuri Hochi Shashinkan, Waseda University Library Greater Japan Muslim League Photography Archive, National Diet Library Digital Collection, Leiden University Libraries Digital Collection, Netherlands Sound and Vision Institute Open Beelden Collection, and private collections. While cognizant of biases innate to colonial archives, the exhibition hopes to find Southeast Asian voices to unsettle our assumptions about this history. On the other hand, while historical photographs, graphic magazines, and documentaries from the Japanese occupation period have often been treated as historical narrators, they have not been examined for the resonance they can create with the audience as artistic images.
By bringing forward the issue of the gaze of hundreds of Japanese artists who were dispatched by the Japanese imperial regime to Southeast Asia to report the local “reality” during World War II, the show hopes to understand these artists’ perspectives and remind visitors of their own gaze towards art and others, and rethink the stories that lie behind images.
本章では、とりわけインドネシアとミャンマーの各地域に向けられた日本側の「まなざし」に注目し、それぞれの文化圏のスピリチュアリティ(精神性)がいかに表現されていたかについて、朝日歴史写真アーカイブ、読売新聞写真館、早稲田大学大日本回教協会旧蔵写真資料、ライデン大学図書館デジタルデジタルコレクション、国会図書館デジタルデジタルコレクション、オランダ音響視覚研究所Open Beelden、個人収蔵に残る資料をもとに考えます。本展では、統治時代の資料アーカイブに内在するバイアスに働きかけ、現存する資料から統治下の人々にとっての日常を想像し、これまで語られてきた歴史観を見つめ直します。日本の統治時代に産み出された写真やグラフ雑誌、ドキュメンタリー映像などは、歴史を物語る資料として匿名で残されていることが多いですが、芸術的な観点から評価されることはこれまで少なかったと言えるでしょう。
第二次世界大戦中、数百人もの日本人記者たちが東南アジアに派遣され、各地域の「現実」について報告していました。彼らのまなざしについて想像することは、その視点の背景にあった状況や、私たち自身による他者へのまなざしについて考えるきっかけになるかもしれません。写真や映像といったイメージが表す「現実」について、改めて立ち止まってみることのできる場となれば幸いです。
第二次世界大戦中、数百人もの日本人記者たちが東南アジアに派遣され、各地域の「現実」について報告していました。彼らのまなざしについて想像することは、その視点の背景にあった状況や、私たち自身による他者へのまなざしについて考えるきっかけになるかもしれません。写真や映像といったイメージが表す「現実」について、改めて立ち止まってみることのできる場となれば幸いです。
- Workshop-styled presentation
“Archival Gaze” section, Exhibition view: Retrieving and Revitalizing: From Yurakucho to Yangon. Courtesy of the From Yurakucho to Yangon Study Group. Photo: Hana Yamamoto.
- Using group layout to discover forgotten stories
- Object-based study as integral to art history exhibition
“Archival Gaze” section, Exhibition view: Retrieving and Revitalizing: From Yurakucho to Yangon. Courtesy of the From Yurakucho to Yangon Study Group. Photo: Hana Yamamoto.