Introduction
Exhibition poster. Design by Shao Qi
Concept:
Yurakucho was one of the centers of prewar Japan’s empire-spanning newspaper industry. Standing in the Yurakucho building, this exhibition explores the nature of encounters between Japan’s imperial agents and their Southeast Asian interlocutors and subjects during wartime. With a focus on how Southeast Asian spiritual worldviews were captured, represented, and transformed in the course of this contact, the archival research section invites anthropologists, historians, and art history researchers to offer a fresh look into the encounter. To complement historical reality, the exhibition also features artists who employ artistic research to look into often-ignored perspectives during such historical moments.
20世紀初頭、有楽町周辺は大日本帝国における新聞産業の中心地であり、国内外をつなぐ情報ネットワークの一部として機能してきました。「ほって、おこす:有楽町からヤンゴンへ」展は、有楽町ビルにて、戦中の日本と東南アジアとの交流を振り返ります。本展は大きく2つに分かれており、第1章のアーカイブでは東南アジアの精神性や日常がいかに切り取られ、表現され、また変化したかについて、人類学をはじめ、歴史や美術史の視点から読み解きます。このような当時の「現実」とそれを捉えていた「まなざし」に注目するとともに、第2章ではリサーチを通じて周縁化された歴史を掘りおこす現代アーティストの作品を紹介します。
Participating artists:
Other copyright holders:
Asahi Shinbun Photo Archive,
The Yomiuri Hochi Shashinkan,
Waseda University Library Greater Japan Muslim League Photography Archive,
National Diet Library Digital Collection,
Leiden University Libraries Digital Collection,
Netherlands Sound and Vision Institute Open Beelden Collection,
Private collections.
- “From Yurakucho to Yangon” study group
- Aung Myat Htay
-
Riar Rizaldi
- Kai-Chung Lee
Other copyright holders:
Asahi Shinbun Photo Archive,
The Yomiuri Hochi Shashinkan,
Waseda University Library Greater Japan Muslim League Photography Archive,
National Diet Library Digital Collection,
Leiden University Libraries Digital Collection,
Netherlands Sound and Vision Institute Open Beelden Collection,
Private collections.
- 「有楽町からヤンゴンへ」研究会
- アウン・ミャッ・テー
- カイ・チュン・リー
- リアル・リザルディ
朝日歴史写真アーカイブ、
読売報知写真館、
早稲田大学大日本回教協会旧蔵写真資料、
ライデン大学図書館デジタルデジタルコレクション、
国会図書館デジタルデジタルコレクション、
オランダ音響視覚研究所Open Beelden、
個人収蔵。